הגישה ההומניסטית או האדלריאנית? הורים, הינה כמה גישות חינוכיות שכדאי לכם להכיר

ישנן מספר גישות חינוכיות במסגרת הדרכת הורים, כל אחת בעלת ערכי בסיס אחרים ודרכי פעולה שונות. הורים שפונים להדרכת הורים לרוב מגיעים על רקע אי הסכמות וסכסוכים חוזרים ונשנים עם הילדים, במטרה לשפר את היחסים ולהציב גבולות ברורים ובריאים למען הילדים ולמען ההורים. במאמר שלפניכם פירטנו אודות מספר גישות חינוכיות במסגרת הדרכת הורים.

גישת ACT

גישת ACT – Acceptance and Commitment Therapy – טיפול על-ידי קבלה ומחויבות, מתמקדת בגמישות מחשבתית שמסייעת גם להורים וגם לילדים להתמודד עם קשיי היומיום על ידי קבלה עצמית וצמיחה ממנה, וכן שינוי ההתנהגות שלנו למה שהיינו רוצים לראות בעצמנו, או להיות ההורים שהיינו רוצים להיות עבור ילדינו. הדרכת הורים בשיטת ACT מסייעת להורים למצוא את סגנון ההורות שמתאים להם, כדי שירגישו רווחה נפשית ביחס שהם מעניקים לילדים ולעצמם. השינוי העצמי במסגרת גישה זו מאפשר לשנות דברים מהותיים שמפריעים להורים בקשר על ילדיהם בצורה מיטיבה ומועילה. מכון חיבורים מעביר הדרכות הורים במגוון נושאים לפי גישה זו.

הגישה האדלריאנית

לפי גישה זו, כל אדם קובע את מהלך חייו על ידי הבחירות וההחלטות שלו, וכל התנהגות מיועדת להשיג מטרה מסוימת. בדומה לטיפול קוגניטיבי התנהגותי, הגישה מציעה להורים שיטת חינוך שבה הילד צריך לקחת אחריות למעשיו, מתוך אמונה שהוא לומד התנהגויות מהתבוננות בהוריו. לפי הגישה האדלריאנית, ההורים צריכים להציב בפני הילד מגוון אפשרויות כדי לאפשר לו לבחור בדרך הנכונה והעצמאית. ההורה צריך לעזור לילד להרגיש סיפוק, ולהנחות אותו כיצד לתפוס את המציאות ולהבין שהוא אחראי על הבחירות וההשלכות בחייו.

הגישה ההומניסטית (הרוג'ריאנית)

גישה הדוגלת בחיבור ההורים אל עצמם ואל הצדדים החזקים שלהם. הגישה מציבה את ההורה במרכז, כאדם בעל תפקיד חשוב ומרכזי במשפחה וכדמות סמכותית ומעצימה. לפי גישה זו, האדם הוא יצור טוב מטבעו, השולט בגורלו ומכוון את חייו להגשמה עצמית. במהלך הדרכת הורים בגישה זו, מתבצע בעיקר שיקוף המאפשר להורים להוביל את הטיפול בעצמם כדי לפתח יכולת הגשמה עצמית, מתוך הבנה שלכל אדם יש רצון לצמוח ויכולת להשתנות.

 

 

גישת הסמכות החדשה

הסמכות החדשה הינה גישה הטוענת כי קיימת הכרה מחודשת בצורך בסמכות, תוך שמירה על חופש בחירה, חינוך לאוטונומיה ופלורליזם חברתי. היא מבוססת על שלושה עקרונות:

  • נוכחות הורית – ההורה צריך להיות נוכח בחייו של הילד בכל מצב. נוכחות מעידה על אכפתיות, וכאשר ילד חווה הורה שנוכח בחייו הוא מתרגם את התחושה מהשגחה הורית להשגחה עצמית.
  • שליטה עצמית – בעבר היה נהוג לשלוט בילד ולגרום לו לציית להורה, אך גישת הסמכות החדשה שואפת ללמד את הילד לשלוט בעצמו, וכך גם לשפר את הוויסות העצמי של הילד.
  • רשת תמיכה עבור ההורים – מדובר ברשת המבוססת על כל הקרובים והסובבים את ההורה, אשר צריכה לתת לו גיבוי בעת פעולה ותוקף לפעולות שלו.

לסיכום

אם אתם מעוניינים לפנות להדרכת הורים, כדאי שתדעו שיש מספר גישות חינוכיות לפיהן אפשר לפעול ולחנך את הילדים. גישת ACT דוגלת בגמישות מחשבתית ושינוי ההתנהגויות בהתאם לכך, בעוד שהשיטה האדלריאנית מאמינה כי הילד צריך לשאת בהשלכות של מעשיו. מנגד, הגישה ההומניסטית מציבה את ההורה במרכז המשפחה, וגישת הסמכות החדשה מכירה בכך שקיים צורך בסמכות הורית תוך שמירה על חופש הבחירה. הדרכת הורים לפי הגישות השונות ניתנת על ידי פסיכולוג ילדים במקביל לטיפול רגשי לילד, והיא מביאה לשיפור כולל אצל הילד והמשפחה כולה.

המידע באתר הוא לא חוות דעת רפואית או המלצה רפואית מכל סוג שהוא, כדי לקבל את הטיפול המדויק לצורך הטיפול בבעיה יש לפנות לרופא ו/או למומחה בלבד.

נגישות